Livre d'Or de la Société Wilhelm Furtwängler

French Wilhelm Furtwängler Society's Guestbook

 

 

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20/12/2011 18:31

Curzio Vivarelli
Chers Messieurs de la Societé Wilhelm Furtwängler France,

j’admire beaucoup Vôtre oeuvre et je lis toujours très volontier ce que Vous publiez sur la page Internet.

Je prends le courage de soumettre à Vos évaluations un propos qui vient de mes lectures et de mon admiration pour le compositeur et directeur allemand.

Vous avez fait un très beau resumé, en texte et portraits photos ou dessins, de la vie de cet enfant de la musique sans oublier, avec raison, d’y rappeler le milieu familier vraiment exceptionnel où Furtwängler a eu la chance d’y être né, pas seulement à la vie mais aussi aux arts.

Et j’écris aux arts, dès qu’il est bien connu de sa vie son amour pour la peinture de la renaissance italienne et la poesie classique allemande, et ça pour n’en donner que deux petits exemples.

Que ce milieu familier ait été exceptionnel on s’en aperçoit en lisant sur la “Allgemeine Deutsche Biographie” que les Furtwängler sont d’origine paysanne en Suèbe (de Furtwangen?).

Un archéologue eminent, Adolf, son père, nôtre Wilhelm, le compositeur qui est aussi directeur, Otto, un cousin mathematicien de rang, Andreas, fils de Wilhelm et archéologue lui aussi.

Tout evidemment une famille d’origine paysanne bien douée de génie à plusierurs domains, un fait, ce dernier, qui doit poser quelque question au savant qui s’approche aux mystères de l’heritage!

Il me faut rappeler que Wlhelm a été aussi un écrivain racé: et pas seulement par ses écrits théoretiques sur la musique mais aussi, et je voudrais dire surtout, par ses lettres, si sincères avec leur langue très expressive, et par ses chroniques musicales, dont l’écriture nous saisit avec la finesse des jugements et la chaleur de vie qu’on y decouvre sous une forme litteraire claire et même simple.

Qu’on se souvienne que cet allemand était aussi docteur en philosophie, je crois que ça ne puisse qu’aiguiser encore plus nôtre curiosité sur le panorama culturel et la “weltanschauung poétique” de l’artiste Wilhelm Furtwängler.

J’arrive donc a mon propos: pourquoi ne pas publier, sur Vôtre belle page Internet un châpitre avec des extrait des écrits: théorie, lettres, chroniques, de nôtre admiré compositeur?

Je suis absolument sûr que le lecteur en sera bien satisfait.

Et enfin: il ne faut pas oublier que l’element feminin a été important dans la vie, pas si facile du compositeur allemand. Il a bien du se mettre à l’oeuvre très jeune, en orphelin de père, pour aider sa famille. Et nous connaissons l’affection filiale que Furtwängler a toujours gardé pour sa mère: alors pourquoi ne pas rechercher et mettre sur le châpitre dedié aux parents quelque document photo des tableaux peints par Mme Adelheid Wendt même?

En Vous exprimant encore mon admiration pour Vôtre oeuvre precieuse, je Vous remercie, chers Messieurs de la Societé Wilhelm Furtwängler France, de la patience que Vous avez eu en lisant cette lettre au français d’italien, et je Vous prie d’accepter l’expression de mes salutations les plus distinguées.

Curzio Vivarelli,

via Scrimiari 52 I-37129 Verona.

Si Vous en envisagez la possibilité de publication, ci-joint un post scriptum:

P.S.En passionné de l’art plastique de l’avantgarde russe, Malevitsch, Rodchenko, Popova, des futuristes italiens et, naturellment de la musique classique je serai bien flatté si quelqu’un des correspondant de Vôtre SWF voulait se mettre en contact avec moi pour exchanger idées et propos de lectures. Je suis auteur (extra universitatem) sur le domain de la technique des automobiles (aerodynamisme) et je peux écrire aussi en allemand.

01/11/2011 17:55

Ralph Steinberg
Dear Philippe and Jean-Christophe:

I decided to post this email on the "Golden Book" page, as it contains a tribute to your work that I feel should be acknowledged publicly. Much is said, rightly, of the sound quality of your releases, which really outstrip those of other issues and are far preferable. But what never seems to be mentioned is the extremely high quality of the CD booklet notes. They alone make the CD albums worth purchasing! I read some of your notes to a musician friend of mine (I had sent him the great Beethoven 7th and Bruckner 9th sets, which he called the greatest performances of these works) and he likewise concurred that these were the best notes he has ever encountered. It is so refreshing to come across writers who are true scholars and who can make their points with such clarity and conciseness. I never tire of reading the CD and online notes.

Again, thanks for your great work and your devotion to the man I consider to be the greatest interpretive musician, period!

All the best,

Ralph Steinberg

13/06/2009 23:00

Société Wilhelm Furtwängler
Dear Mr Roell,

I checked the version of the excerpt n°12, and you are right, it is not Lucerne, but it is also not Bayreuth 1951, it is Berlin 1942. I have made the change.

As for your other comments, I will forward print them and send them by post to Sami Habra, to make sure he can read them.

Thank you for your interest !

Kind regards,

Jean-Christophe Le Toquin
Secrétary General

10/06/2009 06:10

David R. Doell
Hello Furtwangler Society,

I was listening just now to your analysis of the various performances of the 9th (seen here: www.furtwangler.net/beethoven/lvb9-1en.html )

A couple of notes. Excerpt no. 12, labeled Lucerne 1954, is, if I am not mistaken, from Bayreuth in 1951. Yes, you are correct in saying that in this specific recapitulation, Furtwangler, unlike everyone else, just lets the orchestra play, come what may. And you are correct, in that this is a great improvement over just about every other known performance.

It is, however, erroneous to believe that the result is what Beethoven had in mind. Sometimes I just want to get out the score and Draw A Line between, say, the first note in bar 309 & the trip-hammer theme that follows immediately after in the strings & point out what should be obvious: The massive FF is physically knocking the main theme off balance. This is reinforced at bar 311, where the music starts spinning dangerously out of control, like an unbalanced flywheel. It isn't just that in the recapitulation Beethoven transforms his theme. He does something far more profound: He rips it inside out, as if he can no longer stand it, as if he wants to actually destroy it. What had been vague in key, vague in harmonics, and, most critically, vague in rhythm, is now explicit. Lay a strict tempo on the opening theme, and it staggers. This is not an accident: Go back to the very opening measures. You will find the opening was written expressly for its transformation at the recapitulation. The result sounds like the pent-up rage of a man long drunk, swinging blindly at the world. (I am not casting aspersions on Beethoven himself.) Is the tympani too loud? Well, yes it is, but the horns are just as loud. They are crushing the strings, drowning the strings, kicking them down, killing them. Killing the Symphony itself. Until suddenly, at bar 319, the strings leap to life & fight back. From there, to the end of the passage, bar 339, is raw fury. Unlike anything else in music. How does Beethoven get out of this rage? He abruptly pretends to sober up & make nice, but it's fake, and, when the passage is played properly, we know it's fake & we can literally feel the nausea. By measure 350, there is a weariness, as if, now genuinely sober, he cannot go on. Regrettably, in this post-climax passage, Furtwangler, like all other conductors I have heard, fails.

I mention this because the first time I ever heard the Bayreuth Ninth, on a Sunday afternoon in August in 1972 (the wretched single-disk Everest pressing), I heard the music as Beethoven wrote it. Furtwangler's performance was close enough that I could see the rest, and I am still in awe of his achievement. (No other conductor ever came close.) It was a transformative experience, one I will always remember.

The first movement of Beethoven's 9th is an early attempt at non-climactic music. Beethoven was unable to write the climax as he himself did not know how the situation would turn out. Which was the reason the finale took so long, as there must be a climax at the end, why he eventually gave up an orchestral finale (which he used as the finale of the 15th string quartet), and other matters too diverse to mention.

I hope the Society finds these notes amusing.

David R. Roell
Maryland USA

22/06/2008 11:31

Société Wilhelm Furtwängler
Cher Monsieur,

René Trémine (Tahra) n'envisage pas de rééditions ou repressages de ses CD Furtwängler.

La politique de la SWF est de rendre accessible tous les enregistrements importants de Furtwängler.

Tant que l'album Tahra FURT 1067-70 est disponible, il n'y a pas d'urgence.
Quand il sera épuisé (à échéance d'un an ou deux), nous pourrons effectivement programmer de sortir un CD séparé, en accord avec Tahra.

Philippe Leduc

20/06/2008 01:40

Pierre Lebourg
Bonjour,

Tout d'abord bravo et merci pour votre site, vraiment très riche, et plus généralement pour tout le travail formidable que fait la SWF.
Ma question concerne l'Eroica du 8.XII.1952. Alors que ce concert est presque unanimement considéré comme la meilleure version de Furtwängler, n'est-il pas dommage qu'il ne soit plus disponible que dans le coffret Tahra "Légendaires concerts d'après-guerre" (FURT 1067~70), référence dont la disponibilité semble incertaine depuis quelques mois ?
De plus, même si le furtwänglerien discophile a accepté depuis longtemps les doublons comme quasi inévitables, il est assez regrettable, voire prohibitif, de devoir acheter un tel gros coffret pour une seule symphonie introuvable ailleurs, surtout quand on possède déjà tout le reste de son contenu, et déjà en CDs Tahra en plus! Vous aurez compris que c'est mon cas, et bien que mourant d'envie de découvrir cette Eroica, j'attends une solution plus raisonnable.
N'étant sans doute pas le seul que cela peut intéresser, je me demande donc si vous n'avez pas prévu par hasard de rééditer en CD simple cette Eroica du 8.XII.1952, ou si vous savez si Tahra compte le faire prochainement ?

Merci d'avance pour votre réponse.

Cordialement,

Pierre Lebourg

07/04/2008 17:07

Philippe Aubé
Bonjour

J'écoute en ce moment la 9eme de Beethoven enregistré en 1951 par la Voie de son Maître dirigé par Wilhlem Furtwängler, tiré d'un coffret FALP 381 et FALP 382 avec une dédicace de Bernard Gavoty.

Cela craque un peu, mais quelle Merveille...

Cordialement

Philippe Aubé

21/03/2008 15:18

Société Furtwängler
Cher Monsieur,

La réponse à la première question est : oui
Quand ce serait envisageable est une autre affaire...

Le Parsifal de la Scala a sûrement été enregistré, mais on n'a rien retrouvé, malgré d'intenses recherches.

La Walkyrie (en studio) de 1954 est toujours disponible. La meilleure édition est chez Naxos.

Le Tristan de Berlin-1947 est disponible à notre catalogue- mais amputé du premier acte.

Les Meistersinger de 1943 (avec deux coupures, dont le Quintette, hélas) sortent dans environ deux semaines.

--
Bien cordialement
Best regards

Philippe Leduc

21/03/2008 14:33

Olivier Bernard
Je m'associe aux compliments pour votre remarquable site et je voudrais vous poser deux questions : envisagez vous de publier un jour dans de bonnes conditions le Ring de la Scala?
existe t il d'autres enregistrements intégraux d'opéras de Wagner dirigés par Furwängler en plus des deux Rings des années 50 et du Tristan? une rumeur concernant un Parsifal à la Scala est elle fondée?
Encore une fois bravo !

olivier bernard

26/01/2008 21:33

Curzio Vivarelli
messieurs,

je veux vous exprimer mon admiration pour la page dediée à l'inoubliable W.F.

il y a peu d'années, j' habitais la colline de Vicence en Italie, quand par un hasard très exceptionnel j'ai pu racheter au supermarché alimentaire (!) du petit village de Brendola une collection eperdue d'anciens concerts sur des nouveaux CD dont la marque était inconnue... entre lesquels il y avait le jeune Karajan des années 41/42, Böhm de 39 à 44 mais surtout il y avait Beethoven, Bruckner, Mozart, Brahms de 42 a 45 conduits par Furtwängler!!
je connaissais certes déjà le nom de ce merveilleux chef d'orchestre et artiste mais dès que j'ai écouté pour la première fois la 6ème de Beethoven du 42 à Berlin et ça était au printemps, en vue des prealpes qu'on voyait de ma petite terrasse, c'est une monde que j'ai découvert!

avec tous mes remerciements dans ce jour qui est son "dies natalis"!

Curzio Vivarelli

23/09/2007 10:33

Pierre Krups
Chère Société Furtwängler,
Après quelques soucis informatiques pour vous joindre par le "livre d'or", tout d'abord, toutes mes félicitations pour cet excellent site que j'ai découvert, un peu par hasard, en mai dernier.
A propos, un grand bravo pour le changement de lecture des extraits de musique. Quand j'avais consulté le site avant les vacances scolaires, la lecture était difficile, maintenant, avec ces nouveaux lecteurs sur la même page, l'écoute est facile et plus sympathique. Bravo au webmaster pour cet amélioration!
J'ai découvert Furtwängler par hasard, après un concert. Ingénieur de formation, pas du tout musicien, par "tradition familiale" je vais au concert. Après un concert à Lyon, je suis tombé "amoureux" de la musique d'Hindemith, un grand choc. A suivi une exploration dans sa vie et sa carrière, et Furtwängler est apparu avec Mathis. Je pense commencer à rédiger un petit essai sur Hindemith.
J'admets ne pas toujours bien cerner ses interprétations, mais c'est un plaisir de le découvrir par votre site, surtout dans les études d'extraits de musique qu'il a dirigée ou composée. J'aime particulièrement les écoutes comparées sur la Symphonie N.5 ou Coriolan de Beethoven.
Un grand regret cependant : le peu de musique "contemporaine", pour un chef qui s'y j'ai bien compris, était bien impliqué dans sa création? Un autre regret sur la restriction au site "membres" des livrets de CD ou de certaines images...
J'ai cependant été ravi de trouver un témoignage de Paul Hindemith sur Furtwängler, que je ne connaissais pas, même pas en allemand, sur votre site.
Je ne sais pas si vous pourrez m'aider, mais je suis intéressé par quelques questions:
- la réaction du public à la création de Mathis? On sait beaucoup concernant la position de Furtwängler, mais moins sur la "réception" face à l'oeuvre d'Hindemith?
- quelles ont été les relations de Furtwängler avec Hindemith ensuite? Particulièrement quand il s'exile?
- quelle est votre avis sur la manière dont l'Orchestre de Berlin juge aujourd'hui son passé
et aussi Furtwängler? Je pense particulièrement au livre qui vient de sortir en allemand, sur l'"Orchestre du Reich".
J'espère que ces quelques lignes et questions d'un admirateur d'Hindemith ne seront pas mal prises dans le livre d'or de Furtwängler!
Avec toutes mes félicitations et encouragements, encore,

Pierre Krups

18/01/2007 23:47

Charles Miller
I would like to take this opportunity to thank everyone involved with this wonderful web site. Wonderful is perhaps an overused word, but it certainly applies here. It is the first place to turn for new information regarding the greatest of all conductors and the best starting point for the new listener. Certainly, a wealth of documentation is always at one's fingertips. The depth and layout are commendable.

Additionally, the Societé Wilhelm Furtwängler makes available to its members rarities of the highest order and high-quality recordings formerly released in far less than desirable sound. They form the backbone of any Furtwängler collection and are on my personal "play-list" more so than from any other source.

As yet another example, the recent release of the Brahms symphonies is a revelation. For too long now, complete Brahms cycles have always left something to be desired. At long last, here is volume that corrects the problems with previous issues from other labels, both in sound, content and pleasing packaging. Without a doubt, a "desert island selection" along with all SWF recordings.

I visit this site on a weekly basis to check for new releases, to read new pages, or simply for the pleasure of reviewing the content already available. Again, thank you for this resource. Without it, we would have to open countless web site pages to find what is all in one place here. Beyond that, our collections would be filled with shoddy bootlegs and sloppy productions from the major labels.

Regards,

Charles Miller

02/01/2007 13:13

Alex Demetriou
Dear Furtwangler Society,

I just wanted to write to say thank you and congratulations on a really wonderful release in the recent Brahms/ Berlin Philharmonic Symphonies disc, and to convey my enthusiasm to other members or would-be members.
I must admit I was a little sceptical when I ordered it, disappointed that it included a little known performance of the 4th Symphony, and readings of the 1st and 3rd which were less acclaimed than some of Furtwangler's other performances. How wrong could I be?

John Ardoin in 'The Furtwangler Record' had primed me to expect little from the 1952 1st, ranking it below the already (in my opinion) disappointing 1952 VPO 1st on the EMI Brahms set. The North German 1951 version is the benchmark here, but this Berlin Phil recording comes close and has even more pleasing sound (better balanced). It is so much more committed than the EMI VPO one, and the warmth of the Berlin strings is apparent throughout. The transfer is really excellent.

The 2nd Symphony performance (May 1952) is the same as the EMI one, but here is much more listenable, by way of more space surrounding the instruments and a more natural tone. Somehow this transfer allows the true greatness of the performance to shine through in a way the EMI didn't, and I found myself thinking that I'd misjudged this performance in the past. It's a viable (and very different) alternative to the excellent 1945 VPO one.

The 3rd Symphony is from 1954, and while perhaps the 1949 EMI has greater spontaneity and warmth, it is also more scraggy. The more I listened to this the more I liked it. The first movement has a rock-steady purpose which gradually accumulates tension in a way the 1949 performace doesn't, resulting in huge crescendi and chords planted like trees, as only Furtwangler can. The only downside is the final movement, which is surely not Allegro con brio! The sound is excellent, a definite improvement in clarity over the Maggi Payne Music and Arts transfer.

The real find in this collection for me is the Brahms 4th from Wiesbaden (1949), to my knowledge as yet unreleased by any of the major labels. It is stupendous, and in great sound! I would even go so far as to say that it is preferable to the 1948 EMI performance, and that the first movement is in my opinion Furtwangler greatest performance of this movement on disc, in its Brahmsian warmth and beauty slightly preferable to the wildness of the 1943 Berlin 1st movt.

The Haydn-Brahms Variations from 1950 improve in sound the release by DG in their 6 CD set of live recordings (1944-1953). Again, it is one of Furtwangler's greatest performances of this work, and in the best sound of all his recordings.

With booklet notes in English, this set is a example of a judicious selection of performances which are sure to surprise and delight, mixed with truly great transfers. I am sure anyone tempted won't be disappointed (and I haven't been paid to say that!).

Thank you so much to the Furtwangler Society for so many hours of pleasure.

Continued best wishes,

Alex Demetriou

20/12/2006 15:13

Benoît Donnet
Bonjour,

Furtwänglérien accompli et étudiant en musique depuis de nombreuses années, je tiens à apporter une précision sur la critique que la SWF fait de l'éditeur Archipel. On lit sur le site de la Société que "la qualité est le plus souvent médiocre chez les éditeurs (Andromède, Archipel, Arkadia, Nuova Era, Rodolphe etc.) habitués à recopier des sources non originales et de mauvaise qualité". Or les très nombreux CD Furtwängler proposés chez Archipel sont d'une qualité tout à fait honorable, certes pas toujours transcendante, mais l'éditeur ne mérite pas une telle sévérité tant le catalogue est vaste et les articles intéressants. J'ai ainsi découvert chez Archipel une série d'enregistrements inédits: la fameuse Neuvième de Beethoven de mars 1942, la Quatrième de Bruckner de Stuggart, la Symphonie en ré mineur de Franck de 1945, d'introuvables versions de la Troisième de Beethoven (Lucerne 1953, Vienne concert 1952, etc), et tant d'autres choses encore. Les sources ne sont pas toujours les meilleures mais le travail de restauration est indéniable et Archipel n'a pas à rougir de la qualité de ce qu'elle propose, à des prix d'ailleurs abordables. Alors pourquoi s'en priver ?

Furtwänglèrement vôtre,
B. Donnet

27/11/2006 02:08

Gert Van Gelder
Dear all,

An organisation like the Societé Wilhelm Furtwängler is of the greatest importance for the diffusion of knowledge on the musical achievements by this great person, this great conductor and composer, Wilhelm Furtwängler.

I feel very proud to be a member of this group.

Yours Sincerely,

Gert Van Gelder
photographer
Antwerp, Belgium
www.gertvangelder.com

14/11/2006 22:55

Charles Knouse
I have just found your site, and I have been crying for joy for the past hour.

I have long been a fan of Berstein, Sczell (sp?), Walter, and so on - but now I have found the true master conductor à Beethoven, and that is Furtwangler.

I cannot express my gratitude for this website. I have been transported into a deeper understanding of Beethoven - his music, especially his 5th, have always been the soul of my life for me, but now, as a non-musician, I understand what before I felt.

Best regards,

Charles Knouse
Chanlder, AZ

17/09/2006 11:49

Theodoros Peppas
Athens, 17-9-06

Having just applied for membership to WFS please allow me to extend my most sincere and cordial congratulations to those who inspired and realized this Society and web site which is a honour and tribute to European Culture and Art.

Most gratefully

Dr Theodoros A.Peppas
Athens, Greece

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19/04/2006 19:44

Rafael Fonseca
Cher M. ou Madame,

Je m'appelle Rafael Fonseca et je suis le chercheur musical pour la
collection de musique de la Radio MEC. La MEC est une station de radio
publique, le vieux «Radio de le Ministerio d'Education», le seul l'unique
radio pour offrir la musique classique pour les auditeurs dans Rio de Janeiro
(avec la re-transmission pour Brasilia, notre capitale).

Je cherche quelques donations pour développer notre collection de CD. Si vous
pouvez nous aider, s'il vous plaît contacter a moi par l'e-mail à
envoyer/send email

Désolé pour mon français pauvre!

Salut! Rafael.

RAFAEL FONSECA
Rádio MEC - Discoteca
Praça da República, 141-A
Centro - Rio de Janeiro, RJ
+55 21 2242 6328 (ramal 2309)
www.radiomec.com.br


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30/03/2006 15:02

Société Wilhelm Furtwängler
Dear Sir,

It might be that by contacting Tahra you could buy a copy from them. As for the Société Wilhelm Furtwängler we don't have any more copies.

Also the CD long box FURT 1090/93, published by Tahra, includes a CD-Rom with an updated version of this document. This box is available, see
www.furtwangler.net/shopping2.html

Best regards,

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29/03/2006 22:22

Carl Asplund
Thanks for a very good web site.

I would like to purchase the list of Furtwängler's concerts 1906-1954 compiled by René Tremine. Do you know where to find it?


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24/03/2006 11:32

Société Wilhelm Furtwängler
Hello,

Urania used to be a mere pirate, copying present sources (Cds or LPs), without any mastering.

When they were copying a good source (a CD from a good editor, for example), they were providing a good CD. If the source was bad...

This said, Urania has a new series which they call "Restored Masterworks". The quality seems to be better, although there is no booklet.

The general conclusion is : be careful about Urania CDs. If we you can choose, we rather recommend Naxos, Tahra and the records published by Furtwängler Societies.

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214

20/03/2006 20:09

Alf
Hello,
what are your toughts about Urania label, about quality of their remastering? There's new 5 CD's box set available from them of 5 Bruckner symphonies conducted by Furtwangler but I'm not sure about the quality of Urania's work.

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13/03/2006 17:02

martin richard
Je voudrais renouveler mon abonnement.

Mais je ne me souviens plus des mots de passe pour entrer dans la section membres.



210

16/02/2006 19:12

Société Wilhelm Furtwängler
Hello,

Venezia records are available from our Society : www.furtwangler.net/shopping2.html

208

16/02/2006 14:49

Vera Staats
Can you tell me, where to get VENEZIA records ?

206

09/02/2006 10:03

Société Wilhelm Furtwängler
Dear Sir,

You probably talk about the page which presents the selection of what we believe are the best recordings.

Regarding the 8th Symphony by Beethoven, we have listed only the 1953 recording with the Berlin Philharmonic Orchestra as we think it is much more lively and intense than the 1948 with the Stockholm Philharmonic Orchestra.

204

08/02/2006 15:30

Ignacio Castañeda

Thanks for fabulous information about Furtwängler, but I think that is a mistake in the eight symphony’s interpretations. One question: There is just one version by Furtwängler? I have the version of Stocholm Philharmonic Orchestra recorded in 1948 issued by EMI Classics coupled with the sixth symphony.


Thanks for your information




202

05/02/2006 20:17

Société Wilhelm Furtwängler
Hello,

It is true the Matthäus of 1954 could have been listed in our selection of his best recordings.

Our next CD, which will be released this month, will be the Matthaüs Passion of 1952, which has been hardly available. It is only 1 hour long, but contains many beautiful moments.

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